Kavinsky – Odd Look (feat. The Weeknd)

Kavinsky

De track “Odd Look” kwam eerder dit jaar al uit op Kavinsky’s debuut album Outrun en is een samenwerking met mede Fransoos SebastiAn. Het origineel wordt enerzijds gekenmerkt door Kavinsky’s typerende donkere en scheurende synths en anderzijds door de slecht verstaanbare en enigszins inspiratieloze vocalen. Absoluut geen slechte plaat, maar echt warm wordt je er ook niet van. De Canadees Abel Tesfaye zal ongeveer hetzelfde hebben gedacht en is opnieuw de studio gedoken om de plaat onder zijn pseudoniem The Weeknd van nieuwe vocalen te voorzien. Tesfaye doet denken aan Michael Jackson in goede tijden en brengt de productie van de Fransman naar nieuwe hoogten. Voor mij persoonlijk één van de beste platen van 2013.

Alex Metric – Pins

alex-metric-alex_metric_pic11

Een aantal jaren geleden deed één nummer in een essential mix (ik geloof van Adam Freeland) mijn oren spitsen. Het nummer bleek geproduceerd door Alex Metric, die in 2011 ook zelf een zeer verdienstelijke essential mix maakte, althans, het eerste gedeelte in ieder geval (als je binnen een half uur Let’s Dance van David Bowie, Diesel Power van The Prodigy, en Bangalters remix van Vertigo draait, ben ik eigenlijk al tevreden).

Metrics producties van het eerste uur zijn in ieder geval banging, zoals Pins, die er met name op 1:30 goed invliegt. De massieve mix van electro en breakbeat die Metric een aantal jaren geleden liet horen, geeft een geluid dat bijna als muziek in de oren klinkt (vooral met zijn EP’s Whatshewants en In Your Machine). Mocht ik nog naar Metrics optreden tijdens ADE gaan volgende maand, dan hoop ik vooral deze UK sound terug te horen.

Jessy Lanza – Keep Moving

Jessy_Lanza

Hyperdub is een label dat vooral bekend staat doordat het de releases van Burial uitbrengt. Hiernaast brengt het label veelal wazige, soms redelijk pretentieuze albums uit.

Met de laatste van Jessy Lanza begeeft Hyperdub zich voor het eerst op toegankelijker terrein.

Jessy Lanza is r&b zoals we kennen van Jessie Ware en AlunaGeorge, met de synth-pop van Junior Boys. Zeker met het vleugje disco als in Keep Moving een aanstekelijke combinatie.

Jel – Late Pass

jel

“Don’t get too comfortable” is wat je hoort in het openingsnummer Late Pass. Het independent label Anticon staat dan ook bekend om zijn minder voor de hand liggende electronica met een hoog hiphopgehalte. Het is dus niet verwonderlijk dat de thuisbasis van Anticon in Los Angeles ligt.

De laatste release op het label is het album Late Pass en is afkomstig van mede-oprichter Jel. Zijn samples en drumcomputertechnieken doen zo nu en dan dj Shadowachtig aan, of zoals het label zegt “Public Enemy met een krautrocksausje”. Maar als we alle spannende vergelijkingen achterwege laten dan hebben we het simpelweg over 30 minuten aan heerlijke beats.

Daft Punk – Give Life Back To Music (Roulé Live Edit)

Daft Punk 3

Er is inmiddels genoeg gezegd over het album Random Access Memories. Ook ik ben enthousiast over deze langspeler die muziekaal weer klopt als een bus, maar tegelijkertijd ook volledig anders is dan zijn voorganger Human After All uit 2005. Als fan van het eerste uur mis ik op dit album wel stiekem een ouderwetse banger die me terug brengt naar tracks als “Alive”, “High Life”, “Robot Rock” of het onnavolgbare solowerk van Thomas Bangalter. Gelukkig bevredigt het rijkelijk gevulde bootleg circuit deze behoefte meer dan behoorlijk. Onderstaande live edit van de openingstrack “Give Life Back To Music” is er slechts één van velen.